Τετάρτη Μαρτίου 5, 2025

Καθώς σχεδιάζετε τις επόμενες διακοπές σας, έχετε σκεφτεί πώς θα ταξιδέψετε; Οι κορυφαίες ταξιδιωτικές εταιρείες παγκοσμίως – από την Airbnb έως την Booking.com – το έχουν ήδη κάνει.
"Οι άνθρωποι έλκονται από τις τάσεις που επικρατούν, γιατί τους προσφέρουν μια αίσθηση δομής και κατανόησης σε έναν ολοένα και πιο περίπλοκο και ταχύτατα μεταβαλλόμενο κόσμο," εξηγεί η Jenny Southan, CEO της Globetrender, της κορυφαίας εταιρείας πρόβλεψης ταξιδιωτικών τάσεων στον κόσμο. "Στον τομέα των ταξιδιών, οι τάσεις παρέχουν σαφήνεια και έναν οδικό χάρτη για το πώς να αλληλοεπιδρούμε με τον κόσμο γύρω μας."
Για την cultural futurist (μελλοντολόγο πολιτισμού) Jasmine Bina, CEO της Concept Bureau και έμπειρη αναλύτρια καταναλωτικής συμπεριφοράς, οι ταξιδιωτικές τάσεις είναι δείκτης των βαθύτερων επιθυμιών μας. "Οι ταξιδιωτικές τάσεις είναι ένα παράθυρο σε όσα πραγματικά επιθυμούν οι άνθρωποι όταν αναστέλλονται οι κανόνες της καθημερινότητας," λέει. "Αυτή τη στιγμή, αυτό που επιθυμούν πραγματικά είναι να νιώσουν μεταμορφωμένοι."
Παρόλο που η ταξιδιωτική βιομηχανία έχει σε μεγάλο βαθμό επιστρέψει στα προ-πανδημικά επίπεδα, η οικονομική αβεβαιότητα, οι συνεχιζόμενες συγκρούσεις στην Ουκρανία και τη Μέση Ανατολή, καθώς και η αλλαγή της προεδρίας στις ΗΠΑ, κάνουν το 2025 να μοιάζει με οτιδήποτε άλλο εκτός από προβλέψιμο.
"Θα μπορούσε κανείς να πει ότι ίσως αναζητούμε νέες σταθερές," σημειώνει η Bina. "Οι ταξιδιωτικές τάσεις, όπως η παρατήρηση των άστρων, ο ρομαντισμός στις διακοπές, ο τουρισμός νοσταλγίας, ο τουρισμός ύπνου, η αποτοξίνωση από την τεχνολογία κ.λπ., μας δείχνουν ότι οι άνθρωποι ψάχνουν να επανασυνδεθούν με κάτι μεγαλύτερο από τον εαυτό τους."
Η Southan συμφωνεί. "Οι τάσεις δημιουργούν μια κοινή αφήγηση – μια αίσθηση συλλογικής ανακάλυψης – όπου όλοι συμμετέχουμε σε έναν παγκόσμιο διάλογο για το τι έχει σημασία," λέει. "Είτε πρόκειται για την έλξη προς λιγότερο γνωστούς προορισμούς είτε για την επιθυμία να ‘ταξιδεύουμε με σκοπό’, οι τάσεις μάς προσφέρουν ένα σημείο αναφοράς, κάνοντας ευκολότερο να κατανοήσουμε πού εντασσόμαστε στο ευρύτερο τοπίο του παγκόσμιου τουρισμού."
Ακολουθούν μερικές από τις κορυφαίες ταξιδιωτικές τάσεις που προβλέπονται για το 2025 από τις μεγαλύτερες ταξιδιωτικές εταιρείες και tour operators παγκοσμίως.
1. Noctourism (Νυχτερινός τουρισμός)
Ο νυχτερινός τουρισμός – από τη λέξη nocturnal (νυχτερινός) + tourism (τουρισμός) – περιλαμβάνει ταξιδιωτικές εμπειρίες που εκτυλίσσονται τη νύχτα, όπως μουσεία με νυχτερινή λειτουργία, παραλίες με βιοφωταύγεια και παρατήρηση του Βόρειου Σέλας.
Το 2025 αναμένεται να είναι η χρονιά με τη μεγαλύτερη ηλιακή δραστηριότητα εδώ και δεκαετίες, γεγονός που θα αυξήσει τον αριθμό των φορτισμένων σωματιδίων που αλληλεπιδρούν με την ατμόσφαιρα της Γης, προσφέροντας θεαματικές ευκαιρίες θέασης του Βόρειου Σέλας.
Η βραβευμένη βρετανική ταξιδιωτική εταιρεία Trailfinders προτείνει ως κορυφαίους προορισμούς τη Φινλανδική Λαπωνία, τα νησιά Lofoten της Νορβηγίας, το Σβάλμπαρντ και την Ισλανδία για την παρατήρηση αυτού του μαγευτικού φαινομένου.
2. Calmcations (Διακοπές ηρεμίας)
Οι διακοπές που επικεντρώνονται αποκλειστικά στη γαλήνη και την αποφόρτιση συνεχίζουν να κερδίζουν δημοτικότητα το 2025.
Η ηχορύπανση αποτελεί βασική ανησυχία, καθώς ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας έχει κατατάξει τον θόρυβο – ιδιαίτερα από την κίνηση των οχημάτων – ως τη δεύτερη σημαντικότερη αιτία προβλημάτων υγείας στη Δυτική Ευρώπη.
Το Havila Voyages έχει δημιουργήσει ειδικά "ήσυχα καταφύγια" κατά μήκος των νορβηγικών ακτών, όπου οι επισκέπτες μπορούν να απολαύσουν την ηρεμία της φύσης.
Παράλληλα, εταιρείες όπως η Unplugged προσφέρουν τεχνολογικά αποτοξινωμένα καταλύματα σε Ευρώπη και Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ το ολοκαίνουργιο Majamaja στο αρχιπέλαγος του Ελσίνκι διαθέτει αυτόνομα, off-grid καταλύματα σχεδιασμένα από αρχιτέκτονες.
3. Η τεχνητή νοημοσύνη αλλάζει τον τρόπο που ταξιδεύουμε
Η τεχνολογία και η Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) παίζουν ολοένα και μεγαλύτερο ρόλο στον ταξιδιωτικό σχεδιασμό.
Σύμφωνα με την Amadeus, σχεδόν το 50% των πελατών της σκοπεύουν να δώσουν προτεραιότητα στην AI το 2025. Ωστόσο, πολλές ταξιδιωτικές εταιρείες εξακολουθούν να μην γνωρίζουν πώς να αξιοποιήσουν την τεχνολογία αυτή αποτελεσματικά.
Η Byway, μια εταιρεία που προσφέρει διακοπές χωρίς πτήσεις, ανέπτυξε έναν AI κινητήρα που απλοποιεί τον προγραμματισμό ταξιδιών και εξαλείφει τη σύγχυση από δρομολόγια και διασυνοριακά ταξίδια στην Ευρώπη.
Άλλες εταιρείες, όπως το Tripadvisor, χρησιμοποιούν την AI για τη δημιουργία εξατομικευμένων ταξιδιωτικών προγραμμάτων.
4. Η επιστροφή του καλοκαιρινού έρωτα
Η εξάντληση από τις εφαρμογές γνωριμιών οδηγεί τους ταξιδιώτες στην αναζήτηση πραγματικών, αυθεντικών επαφών στη διάρκεια των διακοπών τους.
Σύμφωνα με έρευνα του Forbes Health (2024), το 79% της Gen Z νιώθει κουρασμένο από το online dating.
Ως απάντηση, το ταξιδιωτικό γραφείο G Adventures και το Flash Pack προσφέρουν περισσότερες επιλογές για solo ταξιδιώτες που αναζητούν κοινωνικές εμπειρίες.
5. Τα λιγότερο γνωστά μέρη γίνονται mainstream
Μετά τα σοβαρά προβλήματα υπερτουρισμού το 2024, οι λιγότερο γνωστοί προορισμοί γίνονται όλο και πιο δημοφιλείς. Σύμφωνα με την Byway, η οποία ανέλυσε τις ταξιδιωτικές τάσεις του 2025, "οι άνθρωποι θέλουν να ταξιδεύουν σε μέρη όπου είναι πραγματικά καλοδεχούμενοι."
Η εταιρεία αναφέρει την τάση των "destination dupes", δηλαδή εναλλακτικών προορισμών που μοιάζουν με διάσημα hotspots. Για παράδειγμα, οι ταξιδιώτες μπορεί να επιλέξουν το Norfolk αντί για την Cornwall για να αποφύγουν τον συνωστισμό.
Άλλοι βασικοί προορισμοί για το 2025 βρίσκονται μακριά από τα παραδοσιακά τουριστικά μονοπάτια. Η Trailfinders κατατάσσει το Ουζμπεκιστάν ανάμεσα στους κορυφαίους προορισμούς της χρονιάς, ενώ ο πολυτελής tour operator Scott Dunn προτείνει τα νησιά της Ανατολικής Αφρικής, λόγω νέων ξενοδοχειακών μονάδων στη Ζανζιβάρη και τη Μαδαγασκάρη, καθώς και μιας νέας εμπειρίας κρουαζιέρας με πολυτελές γιοτ στα απομονωμένα νησιά Aldabra.
Η Airbnb δημοσίευσε τη λίστα με τους 20 κορυφαίους hot προορισμούς για το 2025, που περιλαμβάνει το Milton Keynes και το East Sussex στο Ηνωμένο Βασίλειο. Η λίστα βασίστηκε σε δεδομένα όπως οι τάσεις αναζήτησης και οι πόλεις με τις περισσότερες προσθήκες στη wish-list των χρηστών. Ωστόσο, στη λίστα περιλαμβάνονται και πόλεις όπως η Ρώμη, το Τόκιο και το Μιλάνο, οι οποίες αντιμετώπισαν υπερτουρισμό το 2024, δείχνοντας ότι το πρόβλημα αυτό δεν έχει εξαλειφθεί.
6. Coolcations & εκτός σεζόν σαφάρι
Για όσους έχουν συνηθίσει να κάνουν διακοπές στη Νότια Ευρώπη, το βασικό ερώτημα έχει αλλάξει: "πού έχει ζέστη;" έγινε "πού δεν έχει υπερβολική ζέστη;"
Καθώς οι θερμοκρασίες στους παραδοσιακούς καλοκαιρινούς προορισμούς της Μεσογείου συνεχίζουν να σπάνε ρεκόρ, η κλιματική αλλαγή επηρεάζει όλο και περισσότερο τις ταξιδιωτικές μας επιλογές.
Ο Scott Dunn κατέγραψε αύξηση 26% στις κρατήσεις για Φινλανδία και Νορβηγία το 2024 και προβλέπει ότι το 2025 ακόμα περισσότεροι τουρίστες θα επιλέξουν τη Βόρεια Ευρώπη, όπου οι θερμοκρασίες το καλοκαίρι κυμαίνονται στα μέσα των 20 βαθμών Κελσίου.
Η εποχιακή αλλαγή δεν επηρεάζει μόνο τους παραθεριστές των παραλιών, αλλά και όσους ταξιδεύουν για να δουν άγρια ζωή. Οι μήνες αιχμής για τα σαφάρι μετατοπίζονται:
Ο παραδοσιακός μήνας αιχμής (Δεκέμβριος) αντικαθίσταται από τον Μάρτιο λόγω αλλαγών στο κλίμα και διαφοροποίησης των τιμών.
Η κλιματική αλλαγή είναι πλέον μια πραγματικότητα, και τόσο η τουριστική βιομηχανία όσο και οι ταξιδιώτες προσαρμόζονται σε αυτή.
7. Ταξίδια νοσταλγίας
Θα ακολουθήσουν οι μουσικοί θρύλοι των '90s, όπως οι Oasis και ο Eminem, το παράδειγμα της Taylor Swift, προκαλώντας νέα ταξιδιωτικά κύματα το 2025;
Η διάσημη ποπ σταρ πιστώνεται με την ενίσχυση της ταξιδιωτικής βιομηχανίας μέσω της Eras Tour, που ολοκληρώθηκε τον Δεκέμβριο του 2024. Παρόλο που ο μουσικός τουρισμός είναι ανερχόμενη τάση, οι περιοδείες αναβίωσης των Oasis και Eminem υποδεικνύουν κάτι βαθύτερο: την άνοδο του ταξιδιού νοσταλγίας.
Η Globetrender αποκαλεί αυτή την τάση "New Heydays" και εξηγεί ότι καθώς οι Millennials μπαίνουν στη μέση ηλικία, οι διακοπές που αγαπούσαν ως παιδιά επιστρέφουν στη μόδα.
Το 2025 βλέπουμε:
- Κατασκηνώσεις για ενήλικες στις ΗΠΑ
- Αναζωπύρωση του ενδιαφέροντος για το Eurocamp (κάμπινγκ διακοπές στην ηπειρωτική Ευρώπη)
- Αναβίωση ρετρό pop-up εμπειριών, όπως το Airbnb με θέμα το Polly Pocket που έγινε viral το 2024
Αυτή η τάση είναι πιθανό να αντανακλά την ανάγκη μας για ένα διάλειμμα από την αβεβαιότητα και μια επιστροφή σε πιο γνώριμα, άνετα μονοπάτια της παιδικής μας ηλικίας.
Το 2025 υπόσχεται καινοτόμες, συναρπαστικές και συναισθηματικά φορτισμένες ταξιδιωτικές εμπειρίες!
Πηγή: bbc.com